Prechod na navigáciu vodorovná Prechod na navigáciu Hlavné menu
Historický šerm

Články

O šabli a ženách (2006)

Vo všeobecnosti panuje u Európanov názor, že ženy sú a boli v Islame v ponižujúcom postavení a že strojcom tohoto poníženia a aj mnohoženstva je Prorok Mohamed.
Je to dosť krutý omyl.
Mohamed bol človek veľmi monogamný a ženy si neobyčajne vážil. On mnohoženstvo nevymyslel, ale obmedzil. Predtým mali muži (bohatí muži) stovky legálnych manželiek a Islam ich obmedzil na 4. Tento počet je tiež daný len praktickou stránkou, keď Mohamed po bitke, kde padlo veľa jeho spolubojovníkov, povedal:
Berte si za manželky vdovy po padlých bratoch a to až do počtu 4.
Chcel sa tým postarať, aby mali tieto úbohé ženy ochrancov.
A tým sa dostávame k šabli.
Relatívne podriadené postavenie žien vyplývalo z ich potreby byť ochraňované. A keďže ochranou vo svete mužov, vo svete koní a zbraní bola šabľa, ten, kto ju mal a vedel ňou narábať, mal väčšiu úctu a vážnosť, než ten, kto nie.
Preto ženy, ktoré narábali so šabľou boli rovnako (ak nie viac) cenené a vážené, ako muži. Máme pre to doklady v starých arabských a perzských eposoch a aj v „Rozprávkach z tisíc a jednej noci“, kde všade majú ženy-bojovníčky veľký obdiv a úctu. Z praktického hľadiska sa to prejavovalo napríklad žiadanosťou Čerkesiek (kaukazského národa) u všetkých Muslimov, lebo boli vychýrené aj ako milostnice, aj ako ženy bojovné.
Ako sa žena dostávala k šabli:
Keď muži odchádzali do boja a tábory ostávali bez ochrany, zveroval muž svojej žene zbraň, aby ubránila seba a svoje deti. Keď si muž užíval pokoj v domácnosti a žena ho chcela potešiť tancom, požičiaval jej svoju šabľu ako prejav úcty a dôvery: veď ak by ho nemala rada, teraz ho mohla seknúť!
A ona ukazovala v tanci svoju schopnosť šabľou narábať ako muž, ale dávala svojmu ovládaniu zbrane ešte iný rozmer: šabľa v jej rukách bola perzonifikovaným majiteľom! To, ako sa s ňou maznala, ako zbrani dvorila, bol obraz zvádzania, určený majiteĺovi. To, ako estetikou obohatila čisto funkčný bojový pohyb, bol výraz jej ženskej sily a prevahy nad primárnou mocou zbrane samotnej.
Preto je tanec so zbraňou najvyššou formou úplnosti oboch princípov v brušnom tanci:
Spútanej mužskej agresie a nespútaného víťazného ženstva.
Zasunutie zbrane do pošvy na záver tanca je tu potom prirodzeným podobenstvom naplnenia.

© Peter Koza
2006


 

webygroup

dnes je: 15.12.2018

meniny má: Ivica

podrobný kalendár

Za obsah zodpovedá
Markepee, s.r.o.


912125

Úvodná stránka